Port Akdeniz’den Uzakdoğu’ya aktarmasız seferler başladı

Port Akdeniz’de artık, aktarmasız Uzakdoğu seferleri başladı. CMA&CGM Shipping Company’nin Antalya Limanı’ndan ilk doğrudan Uzakdoğu seferini CAPE MAYOR isimli konteyner gemisi gerçekleştirecek.

Gerçekleştirdiği yatırımlarla hizmet kabiliyeti, hızı, kapasitesini geliştiren Port Akdeniz, hayata geçirdiği uygulamalarla da ihracatçılara maliyetlerin düşürülmesi ve zaman kazandırılmasına yönelik fırsatlar yaratan Port Akdeniz, şimdi de çok önemli bir başka avantaj sunuyor.

Port Akdeniz’de artık, aktarmasız – doğrudan Uzakdoğu seferleri başladı. CMA&CGM Shipping Company’nin Antalya Limanı’ndan ilk doğrudan Uzakdoğu seferini gerçekleştirecek CAPE MAYOR isimli konteyner gemisi, 01 Mayıs 2017 tarihinde Antalya Limanı’na yanaştı. Antalya ve bölgesinin en önemli ihracat kapılarından Port Akdeniz – Antalya Limanı, Türkiye mermer ve doğaltaş ihracatının da en fazla yapıldığı liman olma özelliğini taşıyor. Limandan gerçekleştirilen ihracatın büyük bir bölümü ise başta Çin olmak üzere Uzakdoğu ülkelerine yapılıyor. Kısa süre önce gerçekleştirdiği liman sahasının tamamının betonlanması ve ekipman alımları ile tüm alt yapı yatırımlarını tamamlayarak 2017 yüksek sezonuna hazırlanan Antalya Limanı, 1 Mayıs itibari ile mermer ve doğaltaş ihracatına yönelik “Liman geçici gümrüklü sahasına 14 gün süreyle ücretsiz yük alınması ile ilgili uygulama” hizmeti ile de maliyet ve zaman konusunda önemli avantajlar sunuyor.

Uzakdoğu’ya aktarmasız, doğrudan, düzenli seferler

Port Akdeniz, MSC, CMA&CGM, ZIM, ARKAS, MAESK, HAPAG, COSCO gibi dünyanın önde gelen konteyner hatlarının sağlamış olduğu hizmetlerle ihracatı gerçekleştirilen mermer ve doğaltaş ürünlerinin Uzakdoğu’ya taşınmasında, şimdi çok önemli bir başka avantaj daha sunmaya başladı. Bölgeden gerçekleştirilen ihracatlarının büyük bir çoğunluğu Uzakdoğu ülkelerine yapılmasına karşın direkt sefer olmaması nedeni ile özellikle transit sürelerde sıkıntı yaşayan ihracatçıların, bu sorunu artık çözülüyor. CMA&CGM Shipping Commany, Port Akdeniz’den ihracat ürünlerini Uzakdoğu’ya aktarmasız direkt taşıyacak olan düzenli seferler başlatıyor.

CAPE MAYOR ilk sefer için Port Akdeniz’e yanaştı

CMA&CGM Shipping Company’e ait 28.000 gross tonluk ve yaklaşık 222 metre uzunluğundaki CAPE MAYOR isimli konteyner gemisi, gerçekleştireceği ilk aktarmasız Uzakdoğu seferi için 01 Mayıs 2017 tarihinde Antalya Limanı’na yanaştı. CAPE MAYOR’un yaklaşık 24.000 ton yük alması Akdeniz’de diğer bir limana uğrak yaptıktan sonra 25 gün gibi kısa bir sürede direkt olarak Malezya’nın Port Klang limanına gitmesi planlanıyor.

“Bölgeden yapılan ihracata ivme kazandıracak”

Antalya Limanı’ndan Uzakdoğu’ya aktarmasız ve direkt düzenli seferlere başlamasının önemine değinen Port Akdeniz Genel Müdürü Özgür Sert, “Limanımızda gerçekleştirdiğimiz alt yapı yatırımları ile 2017 yüksek sezonuna hazırlıklarımızı tamamlayarak girdik. Ayrıca ticari limanımızda gerçekleştirilen ihracatın büyük bir bölümünü oluşturan mermer ve doğaltaş için de özel bir avantaj sunmaya başladık. Liman geçici gümrüklü sahasına mermer ve doğaltaşta 14 gün süreyle ücretsiz depolama imkanı sunuyoruz. Mermer ve doğaltaş ihracatçısının hem maliyet yükünü hafifleten, hem de kazandırdığı zamanla daha efektif operasyon imkanı tanıyan sunduğumuz bu avantajla birlikte Antalya Limanı’ndan Uzakdoğu’ya aktarmasız doğrudan seferlerin başlaması, çok önemli ve birbirlerini tamamlayan bir fırsat yaratıyor. Uzakdoğu’ya başlatılan bu düzenli seferlerin, başta mermer ve doğaltaş olmak üzere bölgeden gerçekleştirilen ihracata katkı sağlayarak ivme kazandıracağına inanıyoruz” açıklamasında bulundu.

Geleceğin milyar dolarlık, 12 Lojistik StartUp’ı

Dünyada lojistik sektörünün geleceğine damga vurarak milyar dolarlara koşacak lojistik StartUp’ları kimler mi? İşte Dünya’nın birçok ülkesinde hedefi 12’den vuran StartUp’lar

1. Coyote “Gerçek Akıllı Lojistik”

www.coyote.com
(ABD)
coyote.png2006’da kurulan Şikago merkezli StartUp, Mart 2014’te “Access America Transport”u bünyesine katıyor. Coyote, Kuzey Amerika bölgesindeki nakliye ve lojistik firmalarına karayolu lojistik hizmetleri sağlıyor. Günlük 30 bini aşkın yüklemeye aracılık yapan dijital platform, 2015 yılında UPS’in dikkatini çekti ve geçtiğimiz yıl 1.8 Milyar USD’ye satın alındı.

2. Convoy “Daha İyi Lojistik Parmaklarınızın Ucunda”
www.convoy.com

(ABD)

convoy.pngNakliye ve Lojistik firmalarıyla, kamyoncu ve kamyon kooperatiflerini birleştiren bir platform ve altyapı hizmeti veren StartUp, Ekim 2015’te 2.5 Milyon USD yatırım ile hayata geçti. Convoy, Mart 2016’da Greylock Partner yatırım grubundan 16 Milyon USD yatırım aldı. Kasım 2016’da perakende devi Unilever ile anlaşan Convoy, 100 Milyon USD’ye yakın bir değerlemeye ulaştı.

3. Doft “Lojistiği Dönüştürüyoruz”

www.doft.com

(ABD)

doft.jpg

ABD’de hizmet veren 400 bin bireysel kamyon sahibi ve küçük nakliye firmasına hizmet vermek üzere hayata geçen Doft, oldukça iddialı bir şekilde pazara girdi. Doft firmasının değeri yaklaşık 80 Milyar USD’yi buldu. Doft sayesinde ilk etapta geri dönüşü yükü olmadan boş dönen kamyonlarda, %15 ile %25 oranında bir azalma bekleniyor.

4. TIRPORT “Lojistiğin Geleceği”

www.tirport.com

(TÜRKİYE)
tirport.jpg

TIRPORT, “Lojistiğin Geleceği” sloganıyla, internet yatırım şirketi AB Plus Bilişim Teknolojileri A.Ş. tarafından Türkiye’de hayata geçirildi. 2014 yılında 2.5 Milyon USD’lik bir yatırımla başlayan çalışma, 2016’da tamamlandı. TIRPORT’un, gelecek 3 yıl içerisinde, günlük 20 binin üzerinde taşımaya aracılık yapması hedefleniyor. TIRPORT, yük veren fabrika ve şirketler ile lojistik firmalarına ve kamyoncu kooperatiflerine mevcut lojistik operasyonlarını, etkili bir şekilde yönetebilme, gerçek zamanlı ve konum tabanlı olarak izleyebilme hizmeti sağlıyor. TIRPORT’un kamyonlara ücretsiz olarak takmaya başladığı Araç Güvenlik Sistemi (AGS) ile de, araçlar Karakutu’ya sahip olmaktadır.

5. CargoX “Her Zaman Hatasız Taşıma”

www.cargox.com.br

(BREZİLYA)
cargox.png

2014 yılında 1 Milyon USD sermaye ile yatırım ve geliştirme süreci başladı ve 2016 yılında 4 Milyon USD yatırım aldı. CargoX, sadece bir yıl gibi kısa sürede, dijital platformuna üye kamyoncu sayısını 100 bine çıkarttı. Değeri 40 Milyon USD’nin üzerine çıkan Lojistik teknolojisi startup’ı CargoX, Brezilya’da “KamyonlarınUber’i” unvanıyla biliniyor.

6. Huochebang (Truck Gangs)

www.56qq.com
(ÇİN)

huochebang5.jpg

Lojistik taşımaların %80’inin karayolundan gerçekleştiği, 20 milyon kamyonun hizmet verdiği dev Çin lojistik sektöründeki yıllık hacim 1.6 trilyon USD’yi geçmiştir. Bu dev pazarda, 2008 yılında kurulan Huochebang, Çinli kamyoncular ve lojistik firmaları için dijital bir lojistik platformu sağlıyor. Aralık 2016’da, değerini 1 Milyar USD’ye çıkartarak, Start-Up dünyasında “Unicorn” olarak bilinen büyüklük seviyesine ulaştı.

 

 

7. Rivigo “Önce Kamyonlar”

www.rivigo.com
(HİNDİSTAN)

rivigo.jpg

Hindistan’da “Trucks First” (Önce Kamyonlar) sloganıyla 2014 yılında canlıya geçen Rivigo StartUp’ı, öncelikle kamyoncuların gidiş – dönüş yüklerini bulmasını hedefliyor. Rivigo, ABD merkezli Warburg Pincus grubundan aldığı 75 Milyon USD yatırım ile değerini 114.9 Milyon USD’ye çıkartarak, Hindistan dijital lojistik hizmetlerinde kendini göstermeye devam ediyor.

8. Delhivery “Geleceğin Ticaret Ekosistemi”

www.delhivery.com

(HİNDİSTAN)

delhivery.jpg

2011’de yılında 1.5 Milyon USD yatırımla kurulan Delhivery, kısa sürede dikkat çekere, 6 Milyon USD aldı ve ardından 35 Milyon USD ek yatırımla büyüdü. Delhivery, 2015 Mayıs’ında ABD merkezli Tiger Global Management yatırım grubundan 85 Milyon USD aldığı ve 2017 Mart’ında The Carlyle Group’dan yeni aldığı 100 Milyon USD yatırım ile toplam yatırım değerini 227.5 Milyon USD’ye taşıdı.

 

 

9. Blackbuck “Kolay ve Efektif Taşıma”
www.blackbuck.com

(HİNDİSTAN)
blackbuck.png

Temmuz 2015’te 5 Milyon USD yatırımla kurulan Blackbuck, kısa sürede ABD merkezli Accel Partners yatırım grubunun dikkatini çekti ve Kasım 2015’te 25 Milyon USD yatırım aldı. Ardından BlackBuck, yeni yatırımcısı Sands Capital ve halihazırdaki yatırımcıları Accel Partners ve e-ticaret devi Flipkart’an aldığı 70 Milyon USD yeni yatırımla birlikte, değerini 100 Milyon USD’ye taşıdı.

10. Truckiez “Sorunsuz, Kusursuz, Garantili Servis”

www.truckiez.com.au

(AVUSTRALYA)

truckiez.png

2016’da Avustralya merkezli kurulan Truckiez, hizmet ağıyla tüm Avustralya’yı kapsayan bir dijital lojistik platformu sağlıyor. Truckiez küçük ve orta ölçekli taşıma şirketlerini bünyesindeki dijital platforma aldı. Ardından, lojistik firmaları ile -yük veren- şirket ve fabrikaların yüklerinin platform üzerinden kolayca yönetilmesine imkan sağlıyor. 52 Milyar USD’lik Avustralya lojistik sektöründe, Truckiez ile dijital dönüşümün sağlanması hedefleniyor.

 

 

 

11. uShip “Yük Verenler Kamyoncularla Buluşuyor”

www.uship.com

(ABD-ALMANYA)
uship.png

2003 yılında ABD Texas merkezli olarak kurulan uShip StartUp’ı, kendisini online nakliye pazaryeri olarak tanımlıyor.  DB Schenker’den aldığı son 25 Milyon USD’lik yatırımla toplam değerini 69 Milyon USD’ye çıkartan uShip, Schenker’le birlikte başta Almanya ve Avrupa geneline de hizmet ağı kurmaya hazırlanıyor.

12. Ezyhaul “Lojistikte Zaman ve Para Kazan”

www.ezyhaul.com

(MALEZYA-SİNGAPUR)

ezyhaul-750x417.jpgNisan 2016 yılında kurulan Singapur merkezli dijital lojistik StartUp’ı Ezyhaul, Singapur lojistik sektörü liderlerinden 836 bin USD kuruluş yatırımı aldı. Toplam değeri 27 Milyar USD’yi bulan Güneydoğu Asya karayolu taşımacılığı sektöründe, Ezyhaul her ay yaklaşık %80’lik bir büyüme yakalıyor. Kuala Lumpur, Penang ve Johor Bahru’daki ofislerine dikkat çeken Ezyhaul, Güney Doğu Asya’nın iki ana pazarında daha ofisler açarak büyümeye devam ediyor.

Kazakistan Aktau limanını özelleştiriyor

Kazakistan, Hazar denizindeki Aktau Uluslararası Limanı’nı özelleştirme programı kapsamına alarak bu yılın sonuna kadar satmayı planlıyor. Limanın sahibi olan Kazakistan’ın kamu şirketi Temir Zholy tarafından yapılan açıklamada, yerli ve uluslararası şirketlerin katılımı hedeflenen özelleştirme ilanının önümüzdeki günlerde anons edileceği bildirildi. Kazakistan’ın açıklamış olduğu özelleştirme programı kapsamında, Aktau limanı dışında 2017 yılının sonuna kadar Temiz Zholy Grubunun 21 şirketinin 24 milyar tenge’ye ( 1$ = 314.4 tenge) satılması hedefleniyor.

Hazar Denizinin güneyinde yer alan Türkiye, Türkmenistan, Rusya ve Azerbaycan’dan gelen petrol, petrol ve kargo yüklerinin boşaltıldığı ve yılda 12 ay ve 24 saat hareket halinde olan Aktau limanı Avrupa’dan Asya’ya giden kara ve demiryollarının kesişme noktasını oluşturuyor.Kazakistan özelleştirme programı kapsamında, kamunun elinde bulunan Kazakhstan Temir Zholy Demiryolu şirketini, KazMunaiGas Petrol ve Gas şirketini, Kazatomprom Atom Enerjisi, Samruk-Energy, Kazpost, Air Astana, Kazgeology, Kazmortransflot Denizcilik Şirketi, Atyrau Rafinerisini, Pavlodar Petrokimya tesisini ve PetroKazakhstan Petrol Ürünleri şirketini özel sermayeye devretmeyi hedefliyor.

2017’de Lojistik Sektörüne Dair Beklentiler Yüksek

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD Yönetim Kurulu üyeleri 3 Ocak 2017 Salı günü basın mensupları ile bir araya geldi.

InterContinental İstanbul Otel’de düzenlenen basın toplantısında UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, Türk lojistik sektörüne ilişkin değerlendirmelerini basın mensupları ile paylaştı.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD, lojistik sektörüne dair 2016 değerlendirmesini ve 2017 yılı beklentilerini düzenlenen basın toplantısında dile getirdi. UTİKAD Yönetim Kurulu üyeleri 3 Ocak Salı günü InterContinental Otel’de basın mensupları ile bir araya geldi. Kahvaltılı basın toplantısında UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, sektörün durumuna dair ayrıntılı bir sunum yaptı.

2016’nın hem ülkemiz hem de çevre coğrafyalardaki ülkeler için oldukça zorlu bir yıl olarak tarihe geçtiğini belirten UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, “Türkiye GSYH’ı içinde yaklaşık %12-13 paya sahip bir sektör olan lojistik sektörünün hacminin de yaklaşık olarak 100 milyar TL olduğunu söyleyebiliriz. Tabii ki amacımız bu payı artırmaktı. Ancak 2016 hedeflerimiz ülkemizde birçok üzücü ve can sıkıcı gelişme ile sekteye uğradı. 15 Temmuz’daki darbeyi milletçe dik bir duruş sergileyerek atlatmış olsak da ekonomimiz bu durumdan kısmen zarar gördü. Bu noktada sadece Suriye ve Irak ile olan ticaretimiz etkilenmekle kalmadı. Göçmen krizi nedeniyle en büyük pazarlarımızdan biri olan Avrupa Birliği ile de zorlu günler geçirdik, güvenlik endişeleri nedeniyle sınırlarımızda kilometrelerce tır kuyrukları oluştu. Dövizdeki dalgalanmalar da lojistik sektöründe etkili oldu. Dövizin yükselişi ithalat yüklemelerini azalttı. Sektörümüzün yurt dışı taşımalarına yönelik işlemleri döviz bazında olduğundan direkt bir etki yaşanmadı gibi görünse de önümüzdeki günlerde yük taşımalarının azalmasının sektörün cirosuna olumsuz etki edeceğini söylemek mümkün” diye konuştu.

Modlar Arasında Denizyolu İlk Sırada Yer Alıyor 

2016 yılına genel olarak bakıldığında dış ticaret hacminde çok ciddi bir küçülme yaşanmadığını belirten UTİKAD Başkanı Emre Eldener, “Taşımacılık özelinde rakamsal veriler ışığında bir değerlendirme yapmak gerekirse 2014 yılından bu yana düşüş yaşandığını gözlemliyoruz. Bunun yanı sıra 2016 yılında modlar arasında yine denizyolu taşımacılığının en büyük paya sahip olduğunu görüyoruz. Taşıma modları arasında ton bazında karşılaştırma yapıldığında ihracatta yüzde 74, ithalatta ise yüzde 95,4 ile denizyolu taşımacılığının tercih edildiğini görebiliyoruz. İhracatta denizyolu taşımacılığını yüzde 24,5 ile karayolu, yüzde 1 ile havayolu ve yüzde 0,5 ile demiryolu izliyor. İthalatta da durum pek farklı görünmüyor. Yüklerin yüzde 4’ü karayolu ile taşınırken demiryolu yüzde 0,5 oranında tercih edilmiş. Havayolunun istatiksel olarak ne yazık ki yüzde 0,1’lerde kalıyor. Değer bazından incelendiği takdirde de denizyolu ihracatta yüzde 54 gibi bir oranla, ithalatta ise yüzde 67 ile tüm taşıma modlarını geride bırakıyor. Değer bazında karayoluna düşen pay ise ihracatta yüzde 32,5, ithalatta yüzde 20 olarak karşımıza çıkıyor. Havayolu değer bazında hem ithalat hem de ihracatta yüzde 12-13’lerde kalırken, demiryolu yüzde 1’i bile zar zor yakalıyor” diye konuştu. .

Endüstri 4.0 Lojistik Sekötrünü de Derinden Etkileyecek 

 

Dünya çapında büyük ilgi yaratan ve önümüzdeki on yıllarda tüm iş süreçlerini değiştireceği öngörülen Endüstri 4.0’a da değinen UTİKAD Başkanı Eldener, “e-ticaretteki gelişmelerin yakından takip edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Hatta sadece yakından takip etmekle kalmamalı, iş süreçlerimizi buna göre revize etmeliyiz” dedi. Amazon gibi AliExpress gibi firmaların artık gönderimlerini kendilerinin yapmayı planladığını vurgulayan Emre Eldener, “Örneğin Amazon bir gün daha önce teslimat yapabilmek için kendi lojistik zincirini oluşturuyor; uçak, gemi ve tır yatırımları yapıyor. Teslimat süresini kısaltabilmek amacıyla gemileri depo olarak kullanarak insansız hava araçlarıyla (drone) ürünlerini taşımayı hedefliyor. Bu noktada akıllara bazı sorular geliyor tabii ki. Acaba sektörümüzü de etkileyen bu evrimsel sürecin sonunda, dünya çapında hizmet veren dev firmalar lojistik hizmetleri kendi bünyelerinde mi gerçekleştirecek? Halihazırda mevcut olan lojistik akışlar nasıl yenilenecek? Hız ve maliyet ekseninde nasıl bir değişim yaşanacak?” diye konuştu.

Önümüzdeki yıllarda lojistik sektörünü şekillendirecek bu soruların yanıtlarının önemine dikkat çeken Eldener, “Ön etkin davranarak birbirinden farklı ürün özelliklerine ve yeni teknolojilerle belirlenecek yeni iş yapma yöntemlerine uygun olarak lojistik iş süreçlerini geliştirmemiz, uzmanlaşmaya yönelerek gelişen ticaret anlayışına uygun çözümler ve hizmetler üretmemiz gerekiyor” dedi.

Hanjin’in İflası Ciddi Önlemleride Beraberinde Getirdi 

2016 yılında yaşanan beklenmedik gelişmelere de vurgu yapan Emre Eldener, Hanjin’in iflas erteleme başvurusunun sektöre etkilerini ve olası sonuçlarını da değerlendirdi. Hanjin’in başvurusunun ardından çeşitli toplantılar yaptıklarını belirten Eldener “Söz konusu firma ile yükleme yapmış üyelerimizin karşılaştıkları sorunların ve güncel durumun değerlendirilmesi amacıyla 21.Eylül’de Hanjin Shipping’in Türkiye acenteliğini yapan üyemiz Arkas Denizcilik ve Nakliyat A.Ş.’nin yöneticileri, Arkas ve UTİKAD hukuk danışmanlarının da katılımıyla UTİKAD Denizyolu Çalışma Grubu bünyesinde bir toplantı yaptık Söz konusu toplantıda, Hanjin Shipping firmasının iflas erteleme başvurusu konteynerlerin taşınmasına ilişkin sözleşmeleri feshetmesi ve edimini yerine getirmeyerek konteynerleri bulundukları limanlarda bırakması nedeniyle ortaya çıkan sorunlar ve belirsizlikleri değerlendirdik. Toplantımızın ardından hazırlanan bilgi notunu ise üyelerimiz ile paylaştık” dedi. Hanjin’in bu kararının ardından lojistik sektöründe küresel anlamda büyük bir devinim yaşandığının da altını çizen Emre Eldener, “Dünya çapında sıralamada yer alan armatörler ile konteyner hatları arasındaki iş birlikleri ve birleşmelere şahit oluyoruz. Bu gelişmeleri yeni krizlere ve olası iflaslara karşın alınan önlemler olarak değerlendiriyoruz” diye konuştu.

‘Yeni Gümrük Kanunu Taslağı İçin Çalışıyoruz’ 

Gümrüklerde yaşanan sıkıntılara da değinen Eldener, Yeni Gümrük kanunu taslağının hazırlanması sürecinde UTİKAD olarak aktif rol oynadıklarını da belirtti. Tek Pencere sistemine tam olarak geçilememesi, dijitalleşme sürecinin tamamlanamaması ve lojistik süreçlerde global entegrasyonun sağlanamaması gibi çözülmesi gereken sorunlar olduğunu söyleyen UTİKAD Başkanı “Yeni gümrük

kanunun dış ticareti ve lojistik akışları kolaylaştıracak şekilde hazırlanmasını ve yürürlüğe girmesini umuyoruz” dedi.

Lojistik Master Planı Hayata Geçirilmeli 

Lojistik mevzuatlara dair Bakanlıklar arasında yaşanan kopuklukların sektöre olumsuz olarak yansıdığını belirten Eldener, “Sektörün öncelikli beklentilerinin başında Bakanlıklar arası koordinasyonun sağlanması geliyor, diyebiliriz. Lojistikte koordinasyon büyük önem taşıyor, özellikle kalkınma planında sektörümüzün öncelikli sektör kabul edildiği bugünlerde. Bakanlıklar arasındaki entegrasyonun sağlanması ile ikincil mevzuatlarla ilgili sıkıntıların aşılacağını umuyoruz. Bu noktada Lojistik Master Planı’nın ülkemizin üretim ve ticari hedefleri doğrultusunda verimli sonuçlar doğuracak şekilde hazırlanması da büyük önem taşıyor” dedi.

Yetki Belgelerinin Sadeleşmesi İş Akışını Hızlandıracak 

Karayolundaki sorunlara ilişkin de açıklamalar yapan UTİKAD Başkanı Emre Eldener, R2 belgesine sahip firmaların R2 sahibi firmalar ile çalışamamasının sektörde ciddi sıkıntılara neden olduğunu dile getirdi. UTİKAD olarak bu konudaki çalışmalarını da sürdürdüklerini söyleyen Eldener “Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde yer taşıma işleri organizatörleri tanımının değiştirilerek bu sorunun ortadan kaldırılabileceğini düşünüyoruz” dedi. Bunun yanı sıra karayolu mevzuatında yer alan yetki belgelerinin sadeleştirilmesi sürecinin sonuna yaklaşıldığını da belirten Eldener, yetki belgelerinin sadeleştirilmesi iş akış hızımızı arttıracaktır” dedi.

R2 Belgesi Sahiplerine Demiryolunda DD Yetki Belgesi Verilmeli 

Demiryolundaki yüksek belge ücretleri konusuna da değinen UTİKAD Başkanı, “Demiryolu taşımacılığında ‘organizatör’ olarak faaliyet gösterecek firmaların alması gereken DD yetki belgesi ücreti 50 bin TL olarak belirlendi. Bu bir hayli yüksek bir rakam. Taşıma işleri organizatörlüğü alanında deneyimli firmaların demiryolu taşımacılığında faaliyet göstermelerinin sağlanabilmesi amacıyla R2 yetki belgesine sahip firmaların DD yetki belgesine otomatik olarak sahip olması sağlanmalıdır” diye konuştu.

Gümrük Müşaviri İstihdamı Şart 

Taşıma İşleri Organizatörleri olarak gümrük müşaviri istihdam edilmesiyle ilgili beklentilerini de tekrar eden Eldener, “Çalıştığımız firmalar bizlerden gümrükleme hizmetleri de dahil edilmiş anahtar teslim çözüm istiyor. Gümrükleme uzmanlık isteyen ve mutlaka konunun uzmanı gümrük müşavirleri tarafından yapılması gereken bir iş, bu konuda hemfikiriz; ancak bizler anahtar teslim çözüm üretebilmek için birçok gelişmiş ülkede olduğu gibi bünyemizde müşavir çalıştırabilmek istiyoruz. Bunun gerçekleşmemesi halinde ise bir müşavirle yapacağımız sözleşmeyle bu hizmeti verebilmek istiyoruz. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nca hazırlanan yeni gümrük kanunu taslağında bu yönde bir adım atılmasını bekliyoruz” dedi.

Ahl’deki Kira Bedelleri Düzenlenmeli 

Son dönemde yaşanan döviz dalgalanmalarına da vurgu yapan UTİKAD Başkanı, Atatürk Havalimanı’ndaki hava kargo acentelerinin ofis kiralarının USD’den TL’ye çevrilmesi için girişimlerde bulunduklarını da belirtti. Eldener sözlerine şöyle devam etti; “Hava kargo acenteleri ofislerinin kiraları dünyada emsal teşkil eden diğer havalimanlarına kıyasla çok yüksek. Söz konusu kiraların seviyesi hizmet üretim maliyetlerini de etkiliyor, dolayısıyla ihracat ve ithalat maliyetleri üzerinde belirleyici bir unsur olarak karşımıza çıkıyor. Bu konuda hem Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na hem de Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne ve bunun yanı sıra Turkish Kargo’ya durumu aktardık. Hava kargo acentelerinin ofis kiralarının USD’den TL’ye çevrilmesinin olumlu etkilerini kendileriyle paylaştık.”

Hatalar Azalacak, Lojistik Akış Hız Kazanacak 

Gümrük İşlemlerinde Elektronikleşme (e-AWB, e-Freight vb.) ve Kurumlar Arası Ortak Elektronik Bilgi Platformu oluşturulmasının önemine de dikkat çeken Emre Eldener, “Hava ve deniz limanlarında kargolara ilişkin bilgiler farklı paydaşlar tarafından birçok kez birbirinden bağımsız sistemlere giriliyor. Bu durum hem zaman kaybına neden oluyor hem de hata yapma olasılığını artırıyor. Dünyanın en önemli limanlarından olan Singapur, Hong-Kong, Rotterdam ve Hamburg limanlarında örnekleri görülen, liman toplulukları oluşturularak özel işletmelerin ve kamu kurumlarının ortak erişimine ve kullanımına açık, tüm paydaşların veri girişlerini yapabileceği ve verilerin ortak kullanılabileceği elektronik bir platform oluşturulması gerektiğini düşünüyoruz” dedi. Eldener, “Bu sistemin tüm paydaşları kapsayacak şekilde hayata geçirilmesiyle deniz ve havalimanlarında sağlanacak eşgüdüm ve işbirliği sayesinde verimlilik arttırılacak ve lojistik akışlar hızlandırılacaktır” diye konuştu.

 

DEVLETTEN DESTEK BEKLİYORUZ 

Son olarak UTİKAD’ın 2017 beklentilerini de basın mensupları ile paylaşan Başkan Emre Eldener, “Ülkenin en yüksek hacimli hizmet ihracatçısı sektörlerinden birisi olarak lojistik sektörüne yönelik devlet desteklerinin ne yazık ki yeterli düzeyde olduğunu düşünmüyoruz. Sektör olarak devlet desteklerinden bugüne kadar yararlanma şansımız olmadı. UTİKAD olarak bu konuda girişimlerde bulunduk. Bu konuda önemli bir inisiyatif alan Ekonomi Bakanlığı ile görüşmelerimiz sürüyor. 2017 için en önemli beklentilerimizin başında tabii ki destekler geliyor” dedi. Eldener, UTİKAD’ın diğer 2017 gündem başlıklarını ise şöyle sıraladı:

• Lojistik Master Planının Hazırlanması

• Lojistik Mevzuatın eşgüdümlü hale getirilmesi ve güncellenmesi

• Demiryollarının serbestleşme sürecinin işlerlik kazanması

• Demiryolu altyapısının geliştirilmesi

• Yeni havalimanın açılmasına yönelik ön hazırlıklar ve mevzuat altyapısı

UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener ve UTİKAD Yönetim Kurulu Üyeleri, basın toplantısının sonunda soruları da yanıtladı.

Türkiye’nin transit yüklerin geçtiği koridorlardan by-pass edilmesiyle ilgili sorulara yanıt veren UTİKAD Başkanı Emre Eldener, “Bakü-Tiflis-Kars Projesi’nde Türkiye Cumhuriyeti’nin sorumluluğunda olan 80 kilometrelik bir bölüm vardı. Bu bölüm şu veya bu nedenlerle sürekli gecikti. Azerbaycan ve Gürcistan tarafı kendi üzerlerine düşen altyapı çalışmalarını bitirmesine rağmen bizim taraftaki çalışmalar tamamlanamadı Ama Başbakanımız ‘Bu proje bitecek’ diyor. Ben bunun olumlu etkilerini göreceğimize inanıyorum” diye konuştu.

2016 yılında sektörde kapanan ya da birleşen firmaların UTİKAD’ın üye sayısına etkilerinin sorulmasına karşılık olarak açıklamalarda bulunan UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, “UTİKAD’ın sektörde ne kadar etkin rol aldığını gören firmalar derneğimize üye olmak için başvuruda bulunuyor. 2016’da üye sayımız arttı. Ancak sektörde firma kapanmalarında bir artış var veya güçlerini birleştirmek için firma birleşmeleri gözleniyor. 2017 yılı için ümitlerimizi yüksek tutuyoruz. Herkese barış ve huzur dolu bir yıl diliyorum” diyerek sözlerini noktaladı